Waarom een Professioneel Logo Ontwerp zo belangrijk is

Een logo is een grafische uiting of beeldmerk dat je kunt verbinden aan een bedrijfsnaam, een productnaam of een organisatie. Het woord logo komt van het Griekse woord logos, dat vrij vertaald staat voor woord.

 

Beeldmerk

Een beeldmerk is een beeld dat overeenkomt met een merk. Vaak is het opgebouwd uit een combinatie van tekst, afbeelding, vormen of kleuren. Die bestaan o.a. uit:

  • Een woordmerk: dat geeft de naam van een organisatie, het merk of het product weer. Bekende woordmerken zijn Nike, Shell en HEMA. Ook een slagzin of slogan kan als woordmerk dienen.

  • Een monogram is een symbool dat bestaat uit twee of meer letters die een logo tot een herkenbaar symbool maken. Vaak gaat het om initialen. Denk maar aan de ineengevlochten letters A en H van Albert Heijn en de letters L en V van het tassenmerk Louis Vuitton.

  • Een mascotte: is een geluksbrenger. Clubs, verenigingen en bedrijven hebben soms een mascotte als beeldmerk. Bijvoorbeeld het konijntje van Duracell, Pardoes van de Efteling en Flipje, de mascotte van de gemeente Tiel.

  • Een embleem: de meeste automerken hebben een embleem. Denk maar eens aan de vier ringen van Audi, de ster van Mercedes of het figuurtje met vleugels op de motorkap van een Rolls Royce.

 

Beeldende voorbeelden

Klanten of toekomstige klanten onthouden een goed doordacht design, dat in alle producten te zien is. Succesvolle logo’s zijn logo’s waarin de naam en het plaatje goed bij elkaar passen. Zo staat op de kleding van het sportmerk Puma ook echt een poema afgebeeld. In het logo van de NS geven de pijlen als het ware de beweging op het spoor weer. Het merk Douwe Egberts maakt gebruik van een rood lakzegel. En om een bedrijf of logo kracht bij te zetten, worden vaak dieren afgebeeld. De ING en Lacoste gebruiken hiervoor respectievelijk een leeuw en een krokodil. Doe voor een logo ontwerp steeds beroep op een professional!

 

Abstract design

Een abstract design is een ontwerp zonder herkenbare voorstelling. Dit geeft niet meteen een gevoel van herkenning weer. Pas als een bekend wordt of is, gaat een abstract design bij klanten leven. Dan weet iedereen dat een T-shirt met drie schuin oplopende strepen erop onmiskenbaar van het merk Adidas is.

http://www.logo-ontwerpers.be
Back to Top